هوش مصنوعی و دوچرخه سواری

هوش مصنوعی (AI) می‌تواند به سرعت حجم وسیعی از داده ها را جمع‌آوری کند و در همه زمینه های زندگی ما از جمله دوچرخه سواری، به سرعت نفوذ کند.

دوچرخه سواران می توانند از این فناوری نوظهور استفاده کنند تا عملکرد خود را افزایش دهند، از سواری راحت تری لذت ببرند یا حتی امنیت خود را افزایش دهند و شما ممکن است بدون اینکه متوجه باشید این کار ها را انجام دهید. در این مقاله پنج مسیر کلیدی وجود دارد که از طریق این روش ها هوش مصنوعی با ورزش دوچرخه سواری ادغام می شود و می تواند کمک کند تا دوچرخه سوار بهتری باشید.

تجزیه و تحلیل اطلاعات

هوش مصنوعی داده ها یا اطلاعات عملکردی مانند سرعت، ضربان قلب و سطح اکسیژن خون را که از کامپیوترهای دوچرخه و همچنین گچت های پوشیدنی مانند ساعت های هوشمند جمع آوری می کند و آن ها را به خوبی تجزیه و تحلیل می کند.

این داده‌ها توسط بهترین برنامه های دوچرخه سواری برای ایجاد دید کلی و جزئی برای کمک به دوچرخه سواران برای بهبود عملکردشان استفاده می شود. به عنوان مثال پلتفرم TrainerRoad از نمونه های تجزیه و تحلیل آمار دوچرخه سواریست. این پلتفرم برنامه روزانه شما را بر اساس عملکرد قبلیتان پیشنهاد می کند.

دستبند هوشمند WHOOP نمونه دیگری از تجهیزات هوشمند حوزه دوچرخه سواریست. ووپ یک مربی هوشمند دوچرخه سواری دارد که توسط شرکت OpenAI (سازنده هوش مصنوعی محبوب ChatGPT) پشتیبانی می شود و به سؤالات سلامت و تناسب اندام کاربران بر اساس داده های بیومتریک منحصر به فرد آن‌ها پاسخ می دهد. به عنوان مثال می توانید از این ربات بپرسید “آیا می توانید برای من یک برنامه تمرین دوچرخه سواری 80 کیلومتری بسازید؟” و می بینید که یک برنامه بسیار عالی برای شما طراحی می کند.

بهینه سازی کالری

تیم دوچرخه سواری Jumbo-Visma یک هوش مصنوعی طراحی کرده است که به دوچرخه سواران کمک می کند تا کالری سوزانده شده را پیشبینی کند. به عنوان مثال این تیم هنگامی که در حال آماده سازی برای شرکت در مسابقات Vuelta 2023 بودند با کمک این هوش مصنوعی و دادن اطلاعات سواری مانند  Power و GPX و پیشبینی فیلدهای دیگر مانند شرایط آب و هوایی توانستند که تا حدود بسیار زیادی موفق شوند.

با وارد کردن این اطلاعات، هوش مصنوعی شروع به انجام جادوی خود می کند و در عرض چند دقیقه، نیازهای روزانه کالری هر دوچرخه سوار را به طور دقیق برای ۲۱ مرحله پیشبینی می کند. این پیشبینی ها نقطه شروع مهمی برای برنامه های غذایی شخصی سازی شده ایجاد شده در نرم‌افزار اختصاصی غذایی تیم است که توسط دوچرخه سواران، متخصصان تغذیه و سرآشپزها در طول مسابقه استفاده می‌شود.

اما تنها دوچرخه سواران حرفه ای نیستند که می توانند برنامه غذایی خود را به خوبی تنظیم کنند. هوش مصنوعی های دیگر مانند AI Endurance مصرف انرژی روزانه را برای حفظ تعادل انرژی و بهینه سازی تغذیه، سوخت رسانی و بازیابی پس از تمرین محاسبه می کند.

افزایش ایمنی

سیستم های هوش مصنوعی کمک راننده برای اتوموبیل های خارج از ایران یک امر عادی هستند. هوش مصنوعی دوچرخه سواران می تواند در پیشگیری از تصادفات، تجزیه و تحلیل داده های ترافیکی و شناسایی خطرات نیز استفاده شود.

به عنوان مثال، Copilot یک چراغ دوچرخه و دوربین است که با استفاده از هوش مصنوعی جاده را برای تشخیص وسایل نقلیه در حال نزدیک شدن بررسی می کند و در صورت مشاهده اخطار می دهد.  دوچرخه سواران بر اساس اقداماتی که وسیله نقلیه انجام می دهد، هشدارهای صوتی دریافت می کنند مانند اینکه آیا قصد سبقت گرفتن یا نزدیک شدن را دارند. همچنین با یک اپلیکیشن موبایل همگام سازی می شود و به دوچرخه سواران امکان می دهد تا پشت سرشان را هم ببینند.

این محصولات یک مزیت کلیدی نسبت به چراغ های معمولی دوچرخه دارند. چراغ های هوشمند به رفتار راننده واکنش نشان می دهند، بنابراین همانطور که وسیله نقلیه با سرعت بیشتری به دوچرخه سوار نزدیک می شود، نور به سرعت چشمک می زند، شدت آن افزایش می یابد و تغییر رنگ می دهد تا توجه راننده به دوچرخه سوار جلب شود.

دوربین عقبی تمام تصاویر را ضبط می کند و به طور خودکار کلیپ های ویدیویی که تماس نزدیک یا برخورد با دوچرخه سوار را دارند ارسال می کند. این یک مزیت بزرگ است که به مجموعه ای از کلیپ های قابل توجه از سواری خود دسترسی داشته باشید که در تلفن شما دانلود می شود.

راحت تر رکاب زدن

چندین اپلیکیشن دوچرخه مانند MyVeloFit و Bike Fast Fit EZ، از هوش مصنوعی برای تحلیل داده های لازم استفاده می کنند. این یک راه حل اقتصادی و راحت است که باعث می شود دیگر نیاز به مراجعه به یک متخصص بایک فیت نداشته باشید اما شما به یک ترینر و همچنین مهارت های دست به آچار بودن نیاز دارید.

اینگونه اپلیکیشن ها برای تجزیه و تحلیل موقعیت شما از فیلم های ویدئویی موبایل استفاده می کند. برنامه هایی مانند MyVeloFit به طور خاص به موقعیت ها و زوایای مشترکی که دوچرخه سوار در موقعیت فعلی خود دارد و همچنین مرکز ثقل و توزیع وزن نگاه می کند. سپس اطلاعات را به هوش مصنوعی انتقال می دهند تا نکاتی در مورد تغییراتی (در صورت وجود) که دوچرخه سوار باید در دوچرخه خود اعمال کند، مطرح کند.

از مزایای یک دوچرخه با هوش مصنوعی می توان به نظارت منظم اشاره کرد. همچنین اگر به یک متخصص بایک فیتینگ هم مراجعه کنید کارتان راحت تر می شود.

همه چیز درباره بایک فیتینگ (Bike Fitting)

افزایش قدرت

دوچرخه های مجهز به هوش مصنوعی مانند CAROL و Renpho از داده های بیومتریک برای شخصی سازی تمرینات بر اساس توان خروجی، اهداف و ضرب‌آهنگ پدال زدن استفاده می کنند.

برای مثال، Renpho از هوش مصنوعی برای تولید الگوریتم های تمرینی استفاده می کند که با تنظیم خودکار سطح مقاومت، تمرینات شما را شخصی سازی می کند. همچنین یک تست قدرت برای اندازه گیری FTP کاربران و شناسایی ناحیه شدت تمرین انجام می دهد.

همچنین از هوش مصنوعی برای ایجاد مسیرهای مجازی استفاده می شود. به عنوان مثال، برنامه RGT Magic Roads Wahoo (که اخیراً بسته شده است) به کاربران امکان می‌دهد فایل GPX خود را از هر مسیری در جهان آپلود کنند و RGT یک نسخه مجازی دقیق بسازد.

راداک می‌گوید این عملکرد مشترک با هوش مصنوعی مولد شباهت دارد و مسیرهای دوچرخه‌سواری مجازی جدیدی را بر اساس مسیر ورودی یا درخواست ایجاد می‌کند.

او می‌گوید: «من می‌توانم ببینم که فناوری‌های هوش مصنوعی مولد به شدت ادغام شده‌اند تا این نوع فناوری را یک گام فراتر ببرم، و جهان‌های مجازی جدید و منحصربه‌فردی بسازم که با نوع و شدت تمرین شما بر اساس عملکرد و اهداف فعلی شما مطابقت داشته باشد.»

 

 

 

منبع : https://ibikeiran.com/

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x