آشنایی با قطعات دوچرخه

دوچرخه‌ها، هر چند که بسیار پیشرفته هستند، اما قطعات دوچرخه راحتی قابل شناسایی و تعمیر است. شاید شما هم بدانید که دوچرخه‌ها از اجزایی مانند لاستیک‌ها، چرخ، فرمان، زین، بدنه، پدال، زنجیر چرخ، و ترمزها ساخته شده‌اند. اگر دوچرخه‌تان از انواع حرفه‌ای یا کوهستانی باشد، باید بگویم که قطعات تشکیل‌دهنده آن دوچرخه بسیار بیشتر از این چند عنصر است.

قطعات دوچرخه
قطعات دوچرخه

ترمز

ترمز یکی از مهم‌ترین قطعات دوچرخه است. انواع مختلفی از ترمزها وجود دارد، و اغلب ترمز دوچرخه‌ها از نوع ویبریک هستند. ترمز ویبریک جدیدترین فناوری در ترمزهای دوچرخه است و از اجزای مختلفی تشکیل شده است. این نوع ترمزها ارزان هستند و تعمیرات آنها نسبتاً ساده است، اما متأسفانه با گذر زمان و تأثیرات آب و هوا فرسوده می‌شوند و از بین می‌روند.

ترمز دوچرخه
ترمز دوچرخه

چرخ‌ها

چرخ‌های دوچرخه با کیفیت‌های متنوعی تولید می‌شوند که تأثیر این کیفیت‌ها را در سرعت و راحتی دوچرخه‌سواری می‌توان مشاهده کرد. لاستیک‌های موجود در بازار اغلب از نوع تیوب‌دار هستند، اما جدیدترین فناوری‌ها در لاستیک‌های دوچرخه به نوعی لاستیک‌های تیوبلس هستند. در این نوع لاستیک‌ها، از وجود تیوب‌ها اجتناب می‌شود، اما هنوز به مرور زمان به اندازه کافی شناخته نشده‌اند.

چرخ‌های دوچرخه
قطعات دوچرخه

فرمان دوچرخه

فرمان دوچرخه دارای اشکال مختلفی است. تکنولوژی‌ها به سمت طراحی مدل‌هایی انعطاف‌پذیرتر حرکت می‌کنند تا یک مدل فرمان بتواند با اضافه کردن چندین قطعه به چندین نوع تبدیل شود.

فرمان دوچرخه
فرمان دوچرخه

زین دوچرخه

زین دوچرخه از اصلی‌ترین قطعات دوچرخه است که با طراحی خاص خود، شما را در برابر خطرها در امان نگه می‌دارد و به راحتی دوچرخه‌سواری کنید بدون آسیب زدن به گردن و کمر خود. شکل‌های مختلفی از زین‌های دوچرخه وجود دارند که برای استفاده راحت‌تر مناسب هستند. زین‌های دوچرخه به دو مدل پهن و باریک تقسیم می‌شوند، که مدل پهن‌تر آنها مناسب بانوان است و مدل باریک‌تر برای آقایان.

زین دوچرخه
زین دوچرخه

دو شاخه دوچرخه

جنس دو شاخه‌ها اغلب از نوع آلومینیوم است و جلوی دوچرخه در سر جای مخصوص خود متصل می‌شود. دو شاخه‌ها انواع مختلفی دارند که به کمک فنر دار یا خشک قابل تفکیک هستند. وظیفهٔ دو شاخه در دوچرخه نگه‌داشتن چرخ جلو است.

دو شاخه دوچرخه
دو شاخه دوچرخه
0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x