یک نگاه به سیستم دنده‌ی دوچرخه و تعویض دنده

دنده‌ی دوچرخه

جوانب مهم در دوچرخه‌ها، سیستم دنده آن‌هاست که به مرور زمان توسعه یافته و تعداد دنده‌ها نیز افزایش یافته است. اجزای مختلفی سیستم دنده‌ی دوچرخه را تشکیل می‌دهند، و هر یک کارایی خاص خود را دارند و با کارکرد درست هر بخش، دوچرخه‌سواری و رکاب‌زدن برای شما آسان‌تر می‌شود. تغییر دنده اغلب برای تغییر سرعت استفاده می‌شود و به مسیر حرکت نیز وابسته است. برای مثال، در مسیرهای شیب‌دار و سربالایی از دنده‌های پایین‌تر استفاده کنید تا انرژی زیادی برای پدال‌زدن صرف نشود. برای مسیرهای سراشیبی، دنده‌های بالاتر با نیروی اصطکاک به کمک شما می‌آید و به شما این امکان را می‌دهد که دوچرخه را کنترل کنید.

دنده‌ی دوچرخه

نقشه‌ی سیستم دنده‌ی دوچرخه

در سیستم دنده دوچرخه، اجزاء متعددی وظایف خاص خود را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، شیفتر تنظیم دنده‌ها را کنترل می‌کند، شانژمان تغییر دنده‌های پشتی را انجام می‌دهد، و زنجیر با حرکت پدال‌ها دنده‌ها را تغییر می‌دهد.

جاده‌ها از دنده‌های بالاتر استفاده کنید و اگر آسودگی و راحتی در سراشیبی‌ها مد نظر شماست، بهتر است دوچرخه را روی دنده‌های پایین‌تر تنظیم کنید تا زحمت پدال‌زدن برای شما کمتر شود.

دنده‌ی دوچرخه
سیستم دنده‌ی دوچرخه

تغییر دنده در دوچرخه

برای تغییر دنده زنجیر دوچرخه باید از یک چرخ دنده به چرخ دنده‌ای بعدی یا قبل از خود حرکت کند. این کار از طریق شیفتری که بر روی فرمان دوچرخه قرار دارد امکان‌پذیر است. همانطور که می‌دانیم، دو شیفتر بر روی فرمان دوچرخه وجود دارد. شیفتر سمت چپ وظیفه تغییر دنده‌های جلویی دوچرخه که به آن‌ها چرخ دنده‌های طبق قامه نیز می‌گویند را دارد و شیفتر دیگر که در سمت راست قرار دارد برای تغییر مکان دنده‌های پشتی دوچرخه می‌باشد.

یک نکته مهم در دوچرخه‌های دنده‌ای کیفیت دنده‌ها و مسیری است که می‌خواهیم در آن دوچرخه‌سواری کنیم. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوچرخه و نحوه‌ی کارکرد هر بخش، می‌توانید بهترین دوچرخه را انتخاب و از آن بهره‌برداری نمایید.

دنده‌ی دوچرخه
تعویض دنده دوچرخه

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x